Reklama
 
Blog | Martina Bittnerová

Bude televizní cyklus o Boženě Němcové plný sexu, nebo nám raději ukáže její citlivou tvář?

Za několik minut se objeví na obrazovkách první díl očekávané série věnované naší nejznámější spisovatelce devatenáctého století. Už mi kvůli tomu několik lidí psalo na základě upoutávek, které  běží mediálním éterem. I když z těchto ukázek nelze nic usuzovat, zanechaly ve mně stín rozpačitosti a obav. Upřímně se bojím, aby z tohoto pojetí Božena nevyšla zase jen jako šablonovitá feministka se „slabostí“ pro mužské. Každopádně autorka Babičky si plným právem zaslouží filmové připomenutí, nicméně zvládnuté s vkusem. A na to se zrovna u ní dost často  zapomíná.

Ačkoli se chovala nekonvenčně a velice otevřeně, rozhodně to neznamená, že její osudové milostné okamžiky  musí kamera zabírat v naturalistické podobě. Naopak historické látce sluší zobrazit je v náznacích. A proč? Protože tím nejdůležitějším snad zůstává literární a myšlenkový odkaz osobnosti a ne její tělesnost. Navíc v Němcové vyprávíme příběh nejen milující partnerky, ale především ženy- matky. A nesmíme přitom opomenout, že tehdejší pojetí partnerského soužití se výrazně lišilo od toho současného. A i když se k němu Němcová stavěla moderně a na tu dobu se vyjadřovala dost pokrokově, i ona se snažila minimálně v prvních letech manželství s Josefem Němcem o relativně poklidné a spořádané soužití. Navíc považuji za doslova nešťastné hodnotit postavení tehdejší manželky dnešníma očima. Napsala jsem to a řekla nejméně stokrát, Josef Němec naprosto legitimně požadoval od své choti, aby se starala  o děti a domácnost. Z toho důvodu se také oženil. A přestože to asi vyzní podivně, byl nadmíru tolerantním manželem. Bohužel se  v nich dvou střetly dost energické povahy – jeho výbušnost s její vášní.

A právě proto mi obsazení Aňou Geislerovou příliš nesedí. K Boženě mi opravdu nepasuje její poněkud chladné herectví. Stačí si totiž nalistovat jakoukoliv vzpomínku zanechanou vrstevníky Němcové a čtenář okamžitě pochopí, že ta ohnivá a pulsující povaha se projevovala v každém jednotlivém pohledu a gestu.

A. Geislerová by se podle mého názoru hodila spíše do životopisného filmu o J. Křížkové – Náprstkové než do portrétu bytosti, jež dokázala svým šarmem okouzlit všechny bez rozdílu věku či pohlaví. Hrát navíc zelenookou krasavici, jejíž půvabnou tvář olivového odstínu lemovaly havraní vlasy a která v mládí oplývala příjemně ženskými tvary, jistě není snadné, zvlášť když je herečka fyzicky zcela odlišný typ. Ale třeba a snad ten těžký balvan protiúkolu Geislerová nakonec unesla a na výbornou. Kéž by, protože jinak se to celé zvrhne do podobizny ženy, která psala, rodila děti a lehávala s milenci.

U toho posledního bych se ještě zastavila. Nelze totiž prokázat, že Němcová měla se všemi čtyřmi láskami sexuální vztah. Určitě si jej prožila s Helceletem, protože narážky na jejich společnou noc se objevují v  osobních dopisech, stejně jako Sofie Podlipská, svého času blízká přítelkyně Němcové, potvrdila, že se jí Božena svěřila s intimní povahou kontaktů s Vilémem Dušanem Lamblem. A ten poslední milý, Hanuš Jurenka, dokonce bydlel chvíli  i  ve stejném domě jako Němcová a chodil k ní domů. Josef Němec totiž v čase před jejím vzplanutím k Helceletovi odchází pracovat daleko od domova (do tehdejších Uher) a vydrží tam prakticky až do vztahu s Jurenkou. Jurenka s Lamblem jsou pro Boženu tedy snadno dostupní, na rozdíl od Helceleta bydlí v Praze. A za výmluvné můžeme považovat i to, že Němec na Jurenku i Lambla žárlil, neboť se o poměru své ženy dozvěděl.

To, co platí pro tři jmenované pány, zřejmě neplatilo v případě její první lásky s básníkem Václavem Bolemírem Nebeským. Ten docházel k Němcovým spíše v postavení rodinného přítele. A nedivme se tomu, v domácnosti žily čtyři malé děti a zamilovaná Němcová se  snažila své city k Nebeskému tajit. Možná i proto se nám žádná jejich psaníčka nedochovala, musela být ostražitá.

Nikdy jsem se nezaobírala tím, co spisovatelka se svými láskami po nocích konkrétně provozovala, neboť vztahy vnímám hlavně v jejich emoční podobě a v tomto kontextu jsem téma zpracovala i ve své knize Lásky Boženy Němcové. Zůstala bych proto poněkud opatrná v tvrzení, že zrovna s Nebeským si prožila postelový román. Viděla bych to spíše na nějaké polibky a objetí. Nebeský ji sice miloval, ovšem ne jako kus atraktivní tělesné hmoty, ale coby duchaplnou a obdivuhodnou ženu. Byl totiž mužem velice jemné a citlivé povahy, který se mimochodem později po předčasné smrti své první manželky psychicky zhroutil.

A tak až se dnes večer otevřou na obrazovce kapitoly z osobního života spisovatelky Němcové, myslete, prosím, především na to, že se jednalo o ženu milující, která vždy toužila po muži, „jemuž by se kořit mohla.“

Dovětek: O láskách B. Němcové jsem psala i na blogu, například zde.

 

Zdroj obrázku: wikipedia.org

Reklama