V poslední době se o firmě Arriva nemluví v příliš lichotivých souvislostech a není divu. Nejenže nezvládá železnici, ale selhává i v oblasti silniční a městské dopravy. Má však jediné štěstí, že o tom dosud žádný novinář nenapsal.
Arriva provozuje pravidelnou linku mezi Prahou a Teplicemi, kde bydlím. Stejně jako většina obyvatel lázeňského města využívám tohoto spojení při cestách za prací.
V sobotu 28. prosince 2019 jsem málem nikam nedojela. Přitom jsem si standardně večer před cestou zakoupila lístek na ranní autobus, který vyráží deset minut po sedmé z Benešova náměstí.
Když autobus nedorazil ani o půl osmé, došlo mi, že se ho už asi nedočkám. V osm jsem se dovolala na zákaznickou linku, tam mi sděleno, že zmíněný spoj se ani vypravovat neměl, jen omylem se údajně dostal do předprodeje. Tudíž těch zhruba dvacet cestujících s předplaceným jízdným se stalo obětí jakéhosi posvátečního žertu.
Někteří lidé to v průběhu onoho hodinového stepování v zimě vzdali a tak následující autobus v 8.10 pojal do svých útrob všechny ty, co už přitom měli v tu samou dobu vystupovat v Praze. V důsledku toho jsme přijeli za svými pracovními povinnostmi pozdě, což jistě Arrivu netrápí. Dáma na informační lince použila nic neřešící omluvnou formulku a tím se věc uzavřela.
Mimochodem právě v předprodeji se vždy zadává mailová adresa, na kterou se e-jízdenka posílá. Arrivu zjevně dosud nenapadlo zavést systém, v němž by alespoň mailem oznámila, že spoj nevyjede. Nechat totiž cestující hodinu čekat bez jakékoliv informace je pěkná levárna.
A i když bych si mohla říkat, že se jedná o nestandardní situaci, tak něco podobného jsem už s Arrivou zažila opakovaně. Kupříkladu na začátku podzimu vůbec pro změnu nejely spoje z Prahy. A opět nikdo o ničem neinformoval. V okamžiku, kdy se objevil konečně u nástupiště autobus, vystoupil z něj řidič ovládající perfektně ukrajinštinu a tou se nám snažil cosi sdělovat. Pak se pro jistotu zavřel ve voze a zhasl světla. Asi zapomněl, že na nástupišti už čekají davy lidí s nakoupenými jízdenkami.
Za největší záhadu ale považuji skutečnost, kdy o víkendech mezi sedmou a devátou ráno na úplně vymetené dálnici D8 nabírá spoj do Prahy průměrně desetiminutové zpoždění, tudíž ani v tomto případě se nelze na příjezd spolehnout. A to vůbec nemluvím o spojích v dopravní špičce všedního dne. Arriva by měla konečně upravit jízdní řád podle reality a přestat se kasat tím, že trasu mezi Prahou a Teplicemi zvládá za hodinu čistého času.
Právě v Teplicích Arriva také provozuje městskou hromadnou dopravu. A i v této oblasti funguje báječně. Řada spojů mnohdy nedorazí a jízdní řád se v dobré polovině případů absolutně nedodržuje. V praxi se pak stává jako dnes ráno, že na vlakové spojení do Prahy v 4. 57 navazuje pouze jediná místní linka, která si to přihasí o deset minut později a tak cestujícímu ujede vlak, což znamená pozdní příchod do zaměstnání a výhružku, že o práci s tímto přístupem přijde. Tady už žádná slova Arrivy ve stylu – moc se omlouváme – neplatí. V tomto případě by se měl zodpovědný člověk jít vytknout před závorku.
Za tyto skvělé služby se Arrivě musí adekvátně zaplatit, jízdenka pro dospělého s platností 45 minut stojí dvacetikorunu. A měsíční kupon vychází na 530 Kč. Na město s necelými padesáti tisíci obyvateli docela solidní pálka.
A k tomu všemu se Teplice pyšní výbornou lokální specialitou, kdy si jízdenku nelze opatřit klasicky v automatu a pak si ji jednoduše označit, ale kupuje se výhradně u řidiče, čímž se samozřejmě na mnohých zastávkách spoj velmi zdrží a proto pochopitelně nemůže dorazit nikdy včas. Můžeme to nazývat začarovaným kruhem s prvky bermudského trojúhelníku. Mohu uvést zcela konkrétní příklad zastávky s názvem Mánesovo náměstí. Tam marně čekáte na MHD klidně i čtyřicet minut, zřejmě se této oblasti u Lidlu řidiči obávají. Jinak si to nedokážu rozumově vysvětlit.
Teplická MHD přináší opravdu mnohé veselé zážitky, jako když se kupříkladu řidič snažil svou rodnou řečí (zřejmě ukrajinštinou) objasnit, proč použil jinou trasu a proč nebude teď stavět. Ano, nikdo mu z přítomných cestujících nerozuměl, ale shodli jsme se kolektivně na tom, že snad někam dojedeme.
Společnost Arriva by se tedy asi pravděpodobně měla orientovat na jinou oblast podnikání, protože dopravu úplně nezvládá. A veřejná doprava je placená služba, která musí fungovat přímo strojově, protože v opačném případě dostává své zákazníky do nesnází.
Celosvětově známá aktivistka Greta plamenně hovoří o zničeném životním prostředí. I mně vadí, když vidím kolony poloprázdných aut. Na druhou stranu se nedivím. Pokud se našinec potřebuje včas dostat do zaměstnání a nemůže se na veřejnou dopravu spolehnout, co jiného mu zbývá.