Reklama
 
Blog | Martina Bittnerová

Chcete koupit šmejd, nakupujte na Mall.cz

Stala se mi nemilá věc. Rozbila se mi stařičká mikrovlnka. Řekla jsem si, že to vzhledem k okolnostem přežiji bez ní, nicméně přítel se rozhodl ji koupit. Vybral si k tomu bohužel e-shop Mall.cz, kde posléze pořídil ještě vysavač. Tyto nákupy se odehrály v rozmezí zhruba čtrnácti dnů.

Výsledkem této transakce je dnes mikrovlnná trouba, kde se po dvou týdnech používání rozbil zřejmě časovač. Začala se zastavovat v půlce ohřevu, aniž by „dojela“ do konce. A rovněž musím zmínit zatím funkční vysavač, který ovšem dorazil zabalený a zalepený v originální krabici s promáčknutou hadicí (asi ho nikdo v obchodě ani neprohlédl) a druhou ohnutou více než je zdrávo. Samozřejmě mě  napadla  možnost tyto výrobky vrátit. To ale v podstatě nelze, byť formálně dle zákona ano.

Reklamace má Mall vyřešené naprosto geniálně. Geniálně pro něj. Veškerá zodpovědnost za nekvalitu prodávaného zboží je automaticky připsána na vrub zákazníka.

Na informační lince mi zaměstnankyně firmy sdělila, že  zboží musím zabalit, odnést na poštu (kterou mám kilometr od domu), zaplatit za poštovné a pak bude kdosi  měsíc zkoumat, co s prodaným šuntem provede. Připadá mi to jako vrchol sprostoty. Zároveň to považuji za velké varování, aby si zákazník dopředu a pro jistotu prostudoval reklamační podmínky daného obchodníka, protože reklamace je ve zmíněném případě naprosto  neproveditelná, pokud nebydlíte ve městě s otevřeným Mall shopem a nevlastníte motorové vozidlo. A vynaložené náklady si pak můžete zapsat leda do deníčku.

Mallu ovšem tato strategie skvěle vychází. Z ekonomického hlediska ji lze označit za dokonalou. Ovšem opět ne pro zákazníka. Tomu se podsune nekvalitní výrobek, jež krátce a na oko funguje a pak už se ho málokdo (při představě složité reklamace) odhodlá poslat zpátky.

Další věc, která tento obchod odlišuje od mnohých jiných, je rychlost žádosti o recenzi. Posílá ji totiž okamžitě, tedy ve chvíli, kdy se nemusí ještě závada výrobku projevit, čímž získává  snadno kladné body. Protože pokud někdo chce svůj nákup ohodnotit, odškrtá to hned, málokdo čeká třeba měsíc, aby se k recenzi vrátil. S touto psychologií Mall jistě počítá a také z ní těží. Může se proto pyšnit  dobrými recenzemi a nachytat jimi další  zákazníky, co si u něj nakoupí. 

Vysvětlovat totiž dámě na informační lince, že mikrovlnku si zákazník nepořizuje k posílání poštou, nýbrž k běžnému užívání, by bylo ztrátou času. Dotyčná, s níž jsem mluvila, navíc jen vyjmenovala  firemní standardy. Nic dalšího ji nezajímalo.
Zhruba pět minut poté, co jsem  položila sluchátko, se ozval automat s žádostí, abych ohodnotila spokojenost s proběhlým telefonátem. I tento automat bohužel někdo nastavil podivně. Hlas mi opakovaně sděloval, že mi položí dvě otázky, přičemž místo otázek vždy zavládlo  ticho. Raději jsem zavěsila. Tento vtip se opravdu nepodařil. 

Když už věnuji svůj text obchodníkovi, u něhož si nekoupíme ani tkaničky do bot, musím zmínit  přepravu. Domnívala jsem se, že kurýr donáší zboží k prvním zamykatelným dveřím, v tomto případě i objemný balík předává v lepším případě na chodníku, jednou dokonce přímo uprostřed vozovky. I to zřejmě patří do standardů této firmy.

Na webu Mallu ční ona ohraná a obsahově falešná floskule „Jsme v tom spolu.“ Měli by k tomu dodat – a dobře jsme si díky koronavirové krizi vydělali. Však ať vydělávají, ale beze mě.

Aktualizace: Koncem minulého týdne se mi ozvaly dvě zaměstnankyně Mall.cz s návrhem, abych zboží zabalila  a využila možnost odnášky z domu (ČP nebo PPL) s tím, že mi náklady na přepravu uhradí. Jedná se prý o standardní postup, o němž jsem ale nebyla při telefonickém hovoru informována. Budu tedy následovat řečený postup a podle výsledku svou zkušenost sdělím případně v druhém článku.

Reklama