Reklama
 
Blog | Martina Bittnerová

Pravda o hroutícím se nakladatelském trhu

Většina čtenářů se domnívá, že na internetu, nebo na reklamních plochách v metru se upřednostňují výhradně knihy kvalitního obsahu. Ve skutečnosti ale záleží pouze na tom, jakou propagaci nakladatel může a chce zaplatit.

Jde o naprosto klasický zákon tržní ekonomiky, který ale v oblasti samotné knižní distribuce poněkud selhává.

Místo toho, aby každý větší nakladatel spolupracoval a mohl spolupracovat přímo s koncovou sítí obchodů, veškerá literární produkce jde zákonitě přes velké logistické zprostředkovatele.

Nakladatel dostává peníze z prodejů až zpětně, přičemž živí nejen maloobchod, který by bez něj neměl co prodávat, nýbrž i distribuci. Maloobchod tvrdí, že je pro něj pohodlnější spolupracovat s velkým distributorem, to samé tvrdí distribuce nakladatelům. Zní to přesvědčivě, avšak před časem jsem četla rozhovor s jednou Češkou pracující v nejmenované anglické síti knihkupectví. Náš systém docela nechápala a zdůrazňovala, že u nich se nakupují knihy přímo od některých nakladatelů a především se odebrané tituly hradí okamžitě.

Proč o tom teď vůbec píši. Včera jsem se dozvěděla z médií, že distribuční firmě Euromedia  chybí údajně finanční prostředky. Z těch důvodů omezí vyplácení nakladatelům za již prodané zboží. Znemožní jim tím další činnost a možná donutí i některé skončit. Celé to odhaluje značnou křehkost knižního trhu, který je závislý prakticky na čtyřech firmách. Přitom kdyby fungovala přímá vazba – nakladatel – prodejce, nebo alespoň spolupráce založená výhradně na nekomisním prodeji, mohla by nám ekonomická kondice distribučních molochů být v zásadě ukradená.

Na druhou stranu všichni s tímto podivným systémem komisního prodeje dlouhé roky tiše souhlasili a podřídili se mu. Tudíž o tom, zda se kniha na trhu objeví, nerozhoduje její kvalita, nýbrž distribuce. Je to zhruba stejné, jako kdyby dopravce hovořil pekárně do složení a velikosti rohlíků. Proti tomu by se jistě každý bouřil, u knih se jen bezradně krčí rameny.

Na tristní  stav  českého nakladatelského trhu si přitom stěžoval už K. H. Mácha, který si Máj nakonec vydal vlastním nákladem: „Já jsem ho vydal sám na své outraty, nechtěje v žádné spolkování s kněhkupci vejíti.“

A o téměř dvacet let později žaluje na ty samé nedobré poměry i Božena Němcová ve své osobní korespondenci: „Ale co dělat, ty páni kněhkupci myslí vždy více na svůj vlastní než na všeobecný prospěch; a spisovatel, který je v nouzi, ten musí chtěj nechtěj také jen myslit, jak by práci odbyl, aby neměl přitom škodu. Je to bída!“

Mohla bych takto pokračovat přes Nerudu, Karáska ze Lvovic, až bych se volně dostala do současnosti. Nikdo z nás ale nemá patřičné kompetence tuto situaci změnit. Můžeme však ovlivnit, kde si nakoupíme knihy. Za nakladatele, autory, překladatele a ilustrátory se moc přimlouvám, najděte si přímo stránky s e-shopem nakladatele a nakupujte u něj. Jen tím zajistíte, že se i příští rok potěšíte s knihou svého oblíbeného spisovatele.

Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.
Reklama